Checkup na de winter!!!

      Geen reacties op Checkup na de winter!!!

Na de winter…

Voor alle tweewiel mennende medemensen onder ons, de volhardende doorrijder, de rotondevretende caféracer en de brave huisvader die op zondag zijn trots eens van stal haalt. We zijn allemaal afhankelijk van de techniek die ons veilig van punt a naar punt b brengt en alles staat en valt bij een goeie controle van onze moto.
Een regelmatige algemene controle is dus een goeie en veilige gewoonte en een handig ezelsbruggetje,”BRAVOK”, is een goed geheugensteuntje.

lente rijden

Banden:

Een regelmatige controle is cruciaal, niet alleen de profieldiepte van min. 1,6mm, maar ook de bandenspanning en de ouderdom, spelen een levensbelangrijke rol, als mijn veilig de weg op wil.
Om het uiterste te vragen van je stel rubbers, dienen ze aan die voorwaarden te voldoen. Zo verliest het rubber zijn fabriekseigenschappen, indien de band te oud wordt. Dit kan worden gecontrolleerd aan het DOT nr dat aan de zijkant van van de band staat. Zo is een band met DOT 1206 van de 12de week van 2006.
Het wordt dan ook aangeraden, een band indien niet versleten om de vijf jaar te vervangen om optimale grip te verzekeren.

versleten band

Remmen:

Na de winter is het is het belangrijk de stoppers van je geliefde tweewieler aan een grondige controle te onderwerpen.
Je hoeft geen mechanisch genie te zijn om de belangrijke punten te controleren: remblokken, -schijven,-vloeistof, -voetjes en-leidingen.
Het is al voldoende om ze een grondig schoonmaakbeurt te geven en een visuele controle te voeren.
Zo spreekt het voor zich dat de remvoetjes proper moeten zijn, dat er voldoende vloeistof in het hydraulisch systeem is en mocht er na de eerste remtest, er toch een sponzig gevoel zijn, is het aangeraden de boel eens te ontluchten, zo moet je er niet achterkomen bij de eerste mooie bochtencombi, dat je remmen niet werken zoals je toch zou willen.
remblokken

 

Accu:

Voor je eerste rit van het seizoen, kan je batterij een oppepper gebruiken, leg hem dus gerust een nachtje aan een druppellader.

Controleer ook je batterij op oxidatie aan de polen. Dit euvel kan je vermijden door zuurvrije vaseline aan de polen te wrijven, zo voorkom je, dat jij je motor ingang mag duwen en je vrienden honend verderop staan te wachten met een smartphone en je eerste flater zo op het internet lanceren.

batterij corrosie

 

Verlichting:

De meest voorkomende uitleg bij een ongeval met een motor,” ik had hem/ haar niet gezien.” Zorg er dus voor dat de verlichting van je moto in goeie staat is, zonder barsten, zonder defecte lampjes, controleer je remlichten, knipperlichten en verklikkerlichtjes in het dashboard.
Aftermarketspul ziet er meestal leuk uit maar ga eerst na of je zichtbaar genoeg bent vooraleer je ze aankoopt en plaatst.

verlichting slecht

Olie:

Controleer je oliepeil voor je je machine start, in verticale stand en vul aan indien nodig. Vervang je olie indien ze ouder is dan een jaar.
Controleer op lekken of tekort, want beiden hebben meestal dramatische gevolgen voor zowel mens als machine.

Het is ook aangeraden ondertussen je koelvloeistof te checken, indien van toepassing.

olie verversen

 

Ketting of cardan:

Bij de meeste merken die op hun modellen cardan voorzien zijn die onderhoudsvrij of enkel door een specialist te onderhouden, de ketting daarentegen moet regelmatig gereinigd, gespannen en gesmeerd worden.

Zowel het interval van onderhoud aan de ketting als aan de tandwielen hangt in grote mate af van je rijstijl, dus hou deze bij aanvang van elke rit in het oog.

versleten tandwiel

 

 

 

Geef een reactie